Att bada kallbad – en komplett guide till kallbad 2024

Foto av författare
Skriven av:
Sara Andersson
Uppdaterad senast:

I denna artikel kommer vi ta dig igenom allt du behöver veta om att bada kallbad. Vi kommer gå igenom vad du ska tänka på när du badar kallbad, hur du kan förbereda dig på bästa sätt, vad det finns för hälsofördelar men också om det finns några nackdelar samt dela med oss av våra egna erfarenheter om kallbad. 

Vi hoppas du ska få upp intresset för denna super heta trend och att du också ska hitta hälsofördelarna med att bada kallbad. 

Sammanfattning hälsofördelar med kallbad

  • Förbättra cirkulation
  • Stärkt immunförsvar
  • Reducerad inflammation och smärtlindrande effekt
  • Dopaminet ökar vilket kan leda till minskad stress
  • Endorfiner ökar vilket kan leda till stärkt mental hälsa och välmående
  • Förbättra metabolism
  • Blodtrycket sänks och blodcirkulationen ökar

Badfantasternas tips till nybörjaren

  • Ta ett kort dopp på några sekunder de första gångerna, öka succesivt upp tiden till de 2-3 minuter då de gynsamma effekterna av det kalla vattnet inträffar
  • Undvik att bada ensam, skaffa en badkompis. Det ökar motivitationen och gör badet säkrare
  • Ge inte upp. Kallbad är jobbigt i början men du vänjer dig och efterhand kommer du längta till nästa bad

Vad är kallbad? En kort historia

Att bada kallbad är ingen ny företeelse även om det de senaste åren har blivit väldigt populärt, tack vare ett växande intresse för wellnes och naturliga hälsometoder. 

Redan på 1800-talet öppnade Sveriges första kallbadhus och företeelsen lär ha funnits långt före det. Från början var kallbad populärt hos överklassen men idag är kallbad populärt och tillgängligt för alla. 

Intresset för kallbad gjorde att kurorter växte fram. Kurort var från början en plats för behandling av vissa sjukdomar men också en plats för möten, avkoppling och rekreation.

Människor besöker kurorter för att återhämta sig och förbättra sin hälsa och då ofta genom kallbad. En kurort är oftast belägen i natursköna områden och de byggdes oftast där det fanns naturliga källor som man ansåg vara bra för hälsan. 

Traditionen med kallbad är djupt förankrad i den svenska kulturen och ses som ett sätt att ansluta sig till naturen och bygga mental klarhet. Men vad är det som händer i kroppen när vi kallbadar och är det bra eller dåligt? 

Coldspring Recovery Tube

Nu finns möjligheten att bada kallbad hemma. Läs vår artikel om Coldspring Recovery Tube och hur du kan njuta av kallbadets fördelar hemma.

Hur reagerar kroppen på kallbad? 

När vi kliver ner i det kalla vattnet och utsätter oss för köldexponering och den snabba temperaturförändning som sker, sätts en rad reaktioner igång i kroppen.

När kroppen utsätts för kyla svarar kroppen genom att aktivera vår flykt- eller kamprespons. Det triggas av stress, till exempel vid fara, eller när vi badar i iskallt vatten. När flyktresponsen kickar in frigörs stresshormonet noradrenalin, vilket är det första stadiet till adrenalin. Det bidrar till ökad koncentrationsförmåga, vilket gör att vi blir alerta för att kunna ta snabba beslut bättre och kunna hantera stress. 

Hur reagerar kroppen vid kallbad?

Det är inte bara våra adrenalinnivåer som ökar när vi kallbadar utan också kroppens temperaturhöjande processer ökar. Till en början signalerar kroppen till hjärtat att börja slå snabbare och öka andningen. Det gör den för att försöka värma upp kroppen. Kroppen drar ihop blodkärlen i våra ben och armar för att koncentrera det varma blodet till kroppen viktigaste organ. Det leder till att blodtrycket ökar. 

Vid ett kallbad kan också ett mer kraftigt adrenalinpåslag utlösas. Det kan ge både eufori och smärtlindring, vilket ger en fysiologisk förklaring till varför många personer upplever en ökad livskvalitet och minskad smärta både under och efter ett kallbad.

Man har även sett att fettförbränningen ökar av kallbad. I kyla ökar och aktiveras det “nyttigare” bruna fetter i kroppen som har till uppgift att producera värme. För att producera värme behöver det bruna fettet bränna energi och kalorier. Det gör att överskottsenergin som lagras som det ”nyttiga”, vita fettet i kroppen, minskar. Dock har man inte kunnat säkerställa i vilken utsträckning kallbad kan förbränna fett eller förhindra övervikt och fetma. 

Vilka är hälsoeffekterna vid kallbad? 

Många vittnar om upplevda fördelar med kallbad men tyvärr finns det få långsiktiga studier inom ämnet. 

I Norge har forskare analyserat 104 genomförda studier om kallbad. Slutsatsen blev att det verkar finnas positiva hälsoeffekter med kallbad, både fysiologiska och psykologiska men det behövs mer forskning inom området. 

Positiva hälsoeffekter med kallbad: 

  • Adrenalinet stiger vilket inte bara medför en känsla av triumf utan kan även ge en smärtlindrande effekt, speciellt för personer med reumatism. 
  • Ökad mängd brunt fett har setts vilket gör att kroppen bättre på att kontrollera blodsockret
  • Kroppen ökar sin känslighet för insulin vilket kan minska riskerna för diabetes typ 2. 
  • Hormonet endorfiner ökar vilket får oss att må bra och som även kan leda till förbättrat humör och starkare självförtroende. 
  • Vi blir mer stresståliga tack vare ökade dopaminnivåer. 
  • Känsla av mindre trötthet, nedstämdhet och utmattning
  • Sänkt blodtryck och ökad blodcirkulation. 

En effekt som många vinterbadare berättar om, och som jag själv har upplevt är bättre fokus och ökad koncentrationsförmåga. Detta kan man koppla till en ökning av stresshormonet noradrenalin som ger just förstärkt koncentrationsförmåga. 

Det kan även har att göra med det rus blodet gör genom kroppen när blodkärlen öppnar sig när man kliver ner i det kalla vattnet. Av denna anledning är även ökad blodcirkulation en positiv effekt som man lyfter fram. Ökad puls och snabbare andning är även något som motverkar trötthet. 

När man tvingar sig ner i vattnet får man också känslan av att man tar kommando över sin kropp och går utanför vår komfortzon. Det menar många ger en kick, ökat välbefinnande och en stärkt självkänsla. 

Stresshormonet kortisol frigörs i kroppen och håller i sig under några minuter till timmar, medan en ökning av beta-endorfinhormoner i hjärnan ger smärtlindring och en känsla av eufori. Det är förmodligen en av anledningarna till att folk trotsar kylan och kryper ner i det kalla vattnet. 

Det ger oss även chansen att öva på stresspåslaget som uppstår vilket gör oss bättre på att hantera stress. När vi blir bättre på att hantera vår stress lär vi oss också att motverka despression och nedstämdhet. 

Många som kontinuerligt badar kallbad vittnar även om att de är sjuka mer sällan och har ett stärkt immunförsvar. 

När vi tar ett kallt bad ökar också endorfiner i kroppen. Endorfiner kan hjälpa oss motverka smärta och nonadrenalinet som frigörs kan även det har positiva effekter på smärka och inflammationer. Teoretiska sätt skulle alltså kallbad kunna hjälpa vid inflammationssjukdomar som till exempel reumatism. 

Hur går det till att bada kallbad? 

Hur kallt ska vattnet vara vid kallbad? 

Även om de flesta jag känner tycker det är kallt i vattnet när det är under 25 grader och vägrar bada även på sommaren så säger man att för att det ska kunna kallas kallbad ska temperaturen vara lägre än 10-15 grader. 

Men någon egentlig definition finns inte, och vad spelar det egentligen för roll. Det viktigaste är att du mår bra av att kallbada. 

Hur länge ska man vara i vattnet när man kallbadar?

Du ska sikta på att sätta en maxgräns på 2-3 minuter i vattnet när du kallbadar. Nu tänker du säkert att hur ska jag någonsin klara av det, jag kan ju inte ens doppa mig en gång. 

Att lära sig bada kallbad är en övningssak och du kommer behöva ta små steg åt gången. Första gången doppar du dig och går upp. Andra gången kan du utmana dig och stanna i någon sekund. Sedan när du känner att du börjar få kontroll över andningen i vattnet kan du utmana dig och bestämma dig för att öka med ett par sekunder per bad. Efter hand stannar du i en minut och du börjar känna kallbadets magi. 

Hur länge ska man vara i vattnet när man kallbadar?

För att uppleva hälsofördelarna med kallbad krävs det inte mer än några minuter för att tillgodogöra sig de fysiologiska effekterna. Hormonproduktionen peakar efter 2-3 minuter så du får inte ännu fler fördelar för att du stannar i längre. 

Om du är en van kallbadare och känner att du kan bada i evigheter är det viktigt att tänka på att inte stanna i för länge. Efter 10-15 minuter kan kroppen bli nerkyld och du kan drabbas av hypotermi. Hypotermi innebär en ofrivillig sänkning av kroppstemperaturen till under 35 grader.

Från början början kroppen skaka för att försöka värma upp sig själv, efter en stund slutar kroppen att skaka, du blir medvetande sänkt och kan börja tala sluddrigt. Din andning kan bli långsam och svag och ditt hjärta kan börja slå oregelbundet. Tillståndet kan leda till hjärtflimmer och i värsta fall döden.

Hur ofta ska man bada kallbad?

Det finns inget som säger hur ofta du ska vinterbada, utan det är upp till dig vad du har tid och lust med och vad du tycker är skönt och mår bra av.. Men för att se en eventuell hälsoeffekt av baden bör du bada 2-3 gånger per vecka och gärna ett par minuter per gång. Du bör även kallbada regelbundet över några månader.

I en studie som gjorts såg man att vinterbadare kände sig mer hälsososamma och hade mer energi efter fyra månaders regelbundna kallbad.

Vad ska man ha med sig när man kallbadar? 

Att kallbada är verkligen ingen materialsport och det räcker egentligen med en handduk och badkläder, men det finns andra saker du kan ha med dig som underlättar ditt bad. 

Beroende på i vilken del av landet du bor i kan förutsättningarna för kallbad variera stort. Någon kommer behöver hugga upp ett hål i isen och skapa en isvak och pulsa genom metertjock snö. Andra kommer att behöva utstå hårda vindar. Det innebär att du kan behöva anpassa vad du har för utrustning så att det passar och underlättar för dig. 

Förslag på lista med utrustning: 

  • Handduk
  • Mössa
  • Halksäkra badskor
  • Neoprenhandskar
  • Badrock
  • Termos med te eller kaffe
  • Något att stå på när man byter om

När vi blir kalla förlorar vi upp till 70 procent av vår kroppsvärme genom huvudet. Det innebär att en mössa är bra att ha på sig. De flesta som kallbadar doppar inte huvudet och framförallt inte som nybörjare. Därför kan du med fördel ha mössa på dig under hela badet. 

Om du behöver gå en bit på bryggan för att komma fram till vattnet eller ska gå ner för en kall stege som du nästan fryser fast i kan ett par halksäkra badskor vara bra att ha. Är det en dålig botten där du badar kan du eventuellt ha på dig ett par neoprenskor under badet. 

En annan sak som kan vara jobbigt när man går i vattnet är att händerna blir kalla. Som vi skrivit om ovan så fokuserar kroppen blodet till de centrala delarna av kroppen och därför minskar blodtillförsel i händer och fötter. Därför kan du även använda ett par neoprenhandskar. 

Något av min favorit vid alla typer av bad är en badrock. Det är skönt att svepa in sig direkt när man kommer upp ur vattnet och man får snabbare upp värmen och skyddar sig från vinden.

När du kommit upp ur vattnet, fått på dig din badrock eller varma kläder och njuter av din bedrift kan det vara gott med en termos med te eller kaffe eller något annat gott som värmer dig. 

Ett sittunderlag att stå på när man byter om är skönt för kalla fötter.

Badar du där du måste bege dig ut på isen bör du har isdubbar och även en kastlina kan vara bra att ha med som säkerhet. Telefonen är bra att ha nära till hands ifall du behöver ringa efter hjälp.

Är det farligt att bada kallbad? 

I de allra flesta fallen är det inte farligt att kallbada men det finns vissa saker du ska ta i beaktande: 

  • Personer med hjärt-kärlsjukdomar eller som lider av högt blodtryck, bör alltid rådfråga en läkare innan de kallbadar. 
  • Som vid alla bad, även på sommaren är det säkrast att inte bada ensam. 
  • Har du druckit alkohol ska du undvika att bada
  • Gå ner långsamt, men beslutsamt, i vattnet. Dyk inte och är du inte van bör du undvika att doppa huvudet. 
  • Simma aldrig under isen, det lätt att tappa orienteringen.
  • Få aldrig panik, andas istället långsamt och i ett lugnt tempo. 
  • Blir du yr ska du ta dig upp ur vattnet direkt, luta huvudet framåt tills yrseln försvinner. 

FAQ

Behöver jag doppa huvudet när jag kallbadar?

Nej det behöver du inte. Är du inte van vid kallbad bör du undvika det i början. Gör det du mår bra av!

Hur länge kan man bada i kallt vatten?

Efter 2-3 minuter i kallt vatten uppnår du maximala effekter av positiva hormoner. Badar du uppåt 10 minuter finns det risk att kroppen blir nerkyld vilket kan leda till hypotermi.

Är det bra att bada kallbad?

Även om det finns få studier inom ämnet så är det många som vittnar om positiva hälsofördelar med kallbad. Många vittnar om förbättrad cirkulation, stärkt immunförsvar, minskade stressnivåer, ökade endorfiner och förbättrad metabolism och blodtryck.

Vad händer när man badar i kallt vatten?

När vi utsätts för det iskalla vattnet aktiveras kroppen flykt- och kamprespons. Stresshormonet noradrenalin frigörs. Vi får bättre koncentrationsförmåga, blir alertare och ökar vår förmåga att hantera stress.

Hur länge ska man vara i vattnet vid vinterbad?

Du ska vara i vattnet så länge så Du mår bra. Kallbad är individuellt och vi ska inte mäta oss med andra. En van kallbadare bör sikta på 2-3 minuter men dagsformen får avgöra.

Foto av författare
Om författaren
Sara Andersson
Stort intresse för bad och vattenlek. Gammal simmare som idag gärna kallabadar och leker i poolen med barnen.